torstai 18. kesäkuuta 2015

Edinburgh 23-26.4.2015

Vihdoin koitti päivä jolloin lähdettiin kohti Edinbughia. Tätä oltiin odotettu useampi viikko ja megabussilla tietenkin lähdettiin matkustamaan. Olin siis ollut edelliset kolme päivää 36h töissä ja väsytti ihan kamalasti. Laitoin myös Niina ostamaan mulle uuden pikku matkalaukun, koska en aikonut kantaa kaikkia tavaroita mitä halusin ottaa mukaan ni kasseissa ja nyssyköissä. Tietenkin annoin rahat mutta siis Niina oli niin ihana, et kävi ostamassa sen, koska mie olin vaa töissä. Meidän bussi lähti joskus kahen maissa kohti Edinburghia. Meillä meni aikataulu jotenkin ihan pieleen, kun meidän piti käydä tulostamassa bussiliput ja hostellin varauslappu. Melkein myöhästyttiin bussista. Taidettiin olla bussiasemalla n. 3 minuuttia ennen kun bussi lähti. Bussikuskikin sano, että no just ehditte. Kun sillä oli jo luukut kiinni ja menossa bussiin. Huokastiin helpotuksesta, että ehittiin, koska se bussi jolla tultiin asemalle pysähty joka ikisellä pysäkillä. Tietenkin meille sattu joku ruuhka-aika. :D

Oli helppo hymyillä kun kuitenkin ehdittiin bussiin. Nyt mielessä oli vain, että millainen on meidän hostelli, että minkälaista on olla 6 hengen dormissa. Onneksi kuitenkin siellä on lukolliset kaapit niin sai sitten tavarat. Mutta tästä ja tälläisessä aurinkoisessa säässä lähettiin kohti Edinburghia.

Matkanvarrella oli niin kauniita maisamia, joten pakkohan se oli puhelin kädessä olla nappailemassa kuvia. Sopivasti tolla yhdellä bussipysäkillä oli kivasti Skotlannin ja Englannin lippu ja näkyy myös hienosti kuvassa. Vaikka kuvat on otettu lasin läpi niin ihan kivoja kuvia sain. Mutta kuvia tuli niin paljon, niin kyllä niitä riittää jaettavaksi ihan koko tän tekstin ympärille. Ja kohta meidän matka jatkuu tästä kunhan päästään bussiasemalle.

Päästiin siin Edinbughin bussiasemalle, mikä ei ulkonäeöltään, ollut kovin hääppöinen eikä kovin isokaan. Oltiin ihan hukassa, kun tarvittiin taksi, että päästiin meidän hostellille. Mentiin läheiseen ostoskeskukseen ja yritettiin sieltä löytää tai jostain edes, että minne suuntaan meidän täytyisi lähtä. No siellä meitä neuvoi yksi ihminen ja sitten mentiin kai väärin ja taas meitä neuvottiin, vaikkei edes pyydetty apua. Löydettiin sentäs taksikin, jostain. Harmitti vähän kun ei sitä kauppakeskusta sittenkään ehditty käydä läpi. Mutta ehkä sitten joskus mennään sitten sinne.

Meidän hostelli on vanha kirkko. Sinne oli sisälle tehty huoneita. Meidän huone oli nimeltään Millies Fashion. Siellä oli kaikenlaisia huoneita. Homeless shelter, music shop, yms. Kuitenkin jännättiin, että mitähän täällä oikein on. Kuitenkin ainakin kun nähtiin muutamia ketkä meidän kanssa siellä yöpyi vaikutti ihan mukavilta. Luulin ensin, että se kaappi minne saan lukkojen taakse on niin pieni, että mahtuu tyyliin lompakko ja puhelin. Mutta yllätykseksi ne oli niin isot, että sinne mahtui jopa isompikin laukku. Sisältä näkyi kyllä kauniit ikkunat ja hieno kattoikkunakin meillä oli. Meidän hostelli oli paikassa nimeltään Douglas gardens. Keskustaan käveli noin 15 minuuttia. Tossa yhdessä kuvassa oli paikkoja niin sieltäkin löytyi Lapland. Mikä oli aika hauska yhteen sattuma. Hostellin nimi oli siis Belford hostel ja se oli ihan hyvä siihen tarkoitukseen, miksi se haluttiin. Nukkumiseen. Muuten se meininki siellä oli vähän, että kaikki tunti toisensa. Eikä oikein siellä keittiössäkään viittinyt tehdä mitään. Mutta hinta-laatu kohtasivat ja oli ihan ok.

Lähdettiin heti kävelemään keskustaan kun saatiin tavarat kaappiin ja vähän kevennettyä laukkua muutenki. Aurinko paistoi eikä tuullut oikeastaan ollenkaan niin pystyttiin lähteä kevyissä vaatteissa. Ajateltiin hieman kävellä kaupungilla ja sitten jonnekkin syömään. Mutta täällä matkanvarrella tuli pysähdyttyä monen monta kertaan kun oli vain pakko kuvata näitä rakennuksia ja muuutenkin maisemia. Meillä on kyllä ollut niin hyvät säät täällä Skotlannissa ollessa. Meidän matka tässä on vasta alkamassa.

Matkanvarrelta löyty tollanen mini Big Ben? :D mutta hyviä kuvia tuli kun aurinko antoi hyvän valon ja ottaa huomioon, että olen kaikki kuvat ottanut puhelimella. Me vaan käveltiin ympäriinsä ja melkein otti sitten noin pari askelta ja sitten taas kuva kuva kuva. :) Ihania maisemia ja vanhoja rakennuksia. Oltiin todella iloisia, että saatiin järjestettyä tällänen pitkä viikonloppu meille Edinburghiin. Oltiin ihan hämillään ja googlemapsin avulla kierreltiin. Mutta sitten alkoikin jo tulla nälkä.

No sitten alettiin miettimään, että mitäpä tässä alettaisiin syödä. Käveltiin monen ravintolan ohitse kunnes päätettiin kuitenkin sitten mennä tuonne Restaurant Miaan. Se oli italialainen ravintola. Sisällä näytti oikein kivalta ja kotoisalta. Hyvä tuoksu kantautui keittiöstä ja ajatelttiin, että juodaan vaikka yhdet siiderit tässä ruuan yhteydessä. Itse söin pasta carbonaran ja Niina söi äyriäispastaa. Mutta annokset näytti niin hyvältä ja maistui, että hinta laatu suhde taas kohtasivat. Mutta alettiin siinä syödessä jutella, että mitä loppuilta tehdään kun meillä oli kuitenkin aikaa mutta olimme lähdössä Loch Nessille. Mutta täytyihän meidän aika kuluttaa jotenkin kun sitä kerran oli. Joten lähdettiin sitten keirtelemään pubeja, tottakai. Tarkoituksena siis oli kiertään muutama paikka, jotta nähdään sitten, että millaista täällä on.

Juuri tuona päivänä kun saavuttiin oli siellä alkanut berr festivalit. Ensimmäinen pubi minne mentiin oli nimeltään Haymarket. Nuo ylläolevat kuvat on sieltä ja hanojakin oli muistaakseni ainakin 1o rivissä. Mutta juotiin yhdet ja sitten matka jatkui eteenpäin Princess streetillä.

Käveltiin kohti keskustaa. Matkalla puhelin kourassa, koska kuvattavaa oli niin paljon. Pysähdyttiin matkalla Aurbaariin ja siellä juotiin yhdet. Niina söi myös pientä välipalaa. Mutta kuitenkin siinä oleskeltiin. Ihmisiä oli aika paljon liikenteessä vaikka oli torstai. Mutta ilma viileni kuitenkin melko paljon ja meillä oli pelkät hameet päällä. Naurettiin samalla kun kipitettiin katuja pitkin. Mentiin yhteen kauppaan mistä etsittiin sukkahousuja ja ei löydetty, myöskin mentiin toiseen kauppaan, mistä onneksi löydettiin sukkahousut. Sitten mentiinkin seuraavaan pubiin ja sen pubin vessassa saatiin sukkahousut jalkaan.

Oltiin paikassa nimeltään Grosvenor. Siellä oli ihan leppoisaa ja mukavaa musiikkia. Juotiin siinä yhdet ja muutaman paikallisen avustuksella löydettiin Ratpack mikä oli joku jazzpaikka. Juotiin yhdet ja jatkettiin matkaa. Koska meillä oli niin kova tanssimishalu niin haluttiin jonnekkin, missä voitaisiin kunnolla tanssia. Sitten lähdettiin näiden samojen paikallisten avustamana kohti seuraavaa paikkaa.

Noh päästiin taas matkaan ja nähtiin matkan varrella Silk minne ei kuitenkaan menty. Mentiin paikkaan nimeltään Three sisters. Siellä oli menoa ja meininkiä. Siellä oli myös karaokea. Sitä oli hauska kuunnella. Ja ihmiset vain tanssivat.  Meillä oli kivaa. Se meni kuitenkin jo kahden aikaan kiinni niin sitten haluttiin vielä jonnekkin mennä. Mentiin pieneen kapakkaan missä oli leffateatteri. Siistiä tälläisiä paikkoja voisi tulla suomeenkin. Saa katsella elokuvia ja sitten voi samalla juoda muutaman siiderin tms. Mukavaa.

Tässä on vielä muutama kuva hostellin alakerrasta. Siellä on hienoja maalauksia.

Matkamme alkoi kohti Loch Nessiä. Eilisen jäljeltä oli unta takana  4 tuntia. Hups. Meni siis pitempään kuin oli tarkoitus mennä. Mutta meillä oli niin kivaa kun tanssittiin ja hilluttiin siellä Tree Sistersissä. Molemmat hieman torkkui alku matkan kun ei siinä oikeastaan mitään nähtävään niin sanotusti edes ollut. Pysähdyttiin Loch Lomondilla. Aika upea paikka ja ilma oli niin raitis, eikä ollut edes kylmä. Oltiin kyllä innoissaan, että mitä kaikkea päästään tänään näkemään. Tulossa oli siis useampi paikka. Kuvattavaa löytyy paljon.

Pysähdyttiin juuri ennen Glencoea The greenn wellyllä. Ostettiin vähän aamupalaa ja juomista. Tosiaan meidän tämä tour oli private kun meitä ei ollut kuin myö kaksi ja oltiin liikenteessä henkilöautolla. Oli ihan mukavaa kun saatiin olla keskenään, tämäkin siis sen takia kun kukaan muu ei ollut varannut tätä tälle päivälle kuin me. Oltiin jo tähän mennessä nähty mielettömiä maisemia ja matka oli vasta alussa. Ei tosiaan tiedetty, että mitä olisi tulossa. Aurinko paistoi ja oli melko lämmintä. Varauduttiin toppatakein, koska eihän sitä tiedä millainen sää siellä sitten onkaan.

Ensimmäinen pysähdys The green wellyn jälkeen. Siis maisema oli sanoinkuvaamaton. Sitä olisi voinut tuijottaa päivän. Nähtiin vuoria missä oli lunta. Hauskaa sinänsä, ja yleensä noilla huipuilla on ainan vähän lunta kuulemma. Mutta saatiin hieno kohta missä saatiin hienoja kuvia. Ja tästä se matka sitten vain jatkuupi.

Toinen pysähdys ennen Glencoea. Tässä oli pieni vesiputous missä kaksi isompaa jokea yhdistyy. Tässä kävellessä tuohon levennykselle, taivalla lensi hävittäjäkone tai vastaaava. Melkein sain sydärin kun ei tiennyt ensin, että mikä se ääni oli. Ja se lensi melko matalalla. Mutta kuitenkin. Sillalla oli pieni parveke. Tosi kaunis paikka ja opas kertoi, että täällä jotkut ihmiset menevät naimisiin taikka kihloihin ja osa jättävät merkiksi lukon missä on nimet tai nimikirjaimet ja päivämäärä. Aika hauska ja mikäs tuossa olisi mennä naimisiin. Kaunis paikka. Alkoi päivä kulua eteenpäin ja matkamme jatkuuu....

Kolmas pysähdys ennen Glencoea. pysähdyttiin vuorien edessä olevalla pysähdyspaikalla. Siinä oli kolme vuorta. Ne eivät kaikki mahtuneet samaan kuvaan vaikka kuinka yritin. Vuorin nimet oli Tree sisters. Mulle tuli heti mieleen, että minä, Salla ja Johanna. Heheh. noh mutta ei nää kuvat anna oikeutta näille maisemille. Meillä on kuitenkin hyvä tuuri kun ei ole satanut vielä vettä ollenkaan tämän päivän aikana. Aamulla näytti hieman siltä, että sataisi mutta sitten se vaihtuikin auringon paisteeseen. Ja niin lähdettiin sitten matkaamaan kohti Glencoea.

Glencoessa pysähdyttiin ja katseltiin maisemia, myöskin käytiin katsomassa tämä muistomerkki. Tämän muisto merkin kohdalla käytiin,joku taistelu, jossa yksi klaani kukistettiin, koska sana siitä, että he tukisivat kuningasta ei ollut mennyt perille. Niin kuningas oli käskenyt toisen klaanin murhaaman heidät. Tavallaan ihan siitiä nähdä tollanen paikka. Myöskin kivessä näkyi, joku tuollainen muodostuma, koska se oli jo niin vanha, että on tuollaista muodostunut. Tästä välistä puuttuu kuvat kun pysähdyttiin Fort Willamissa ja nähtiin Skotlannin suurin vuori Ben Nevis. En löydä niitä kuvia nyt mistään. Ehkä sitten lisään ne myöhemmin jos ne löydän. Mutta kun noita kuvia on yli 2000 koko reissulta niin niitä tuppaan aina silloin tällöin häviämään. :D

Sitten pysähdys Fort Augustuksessa. Sieltä lähteen Loch Nessin Risteilyt. Se on pieni kaupunki. Siellä on myös nuo sulkukanaalit, mitä oli neljä peräkkäin. olisi ollut hauska mennä sinne risteilylle, mutta ei siihen ollut aikaa. Täältä nähtiin jo hieman Loch Nessiä. Miedän viimeinen etappi alkoi jo tulla. Ja oltiin matkattu jo useampi tunti. Matka tänne kesti n. 2 tuntia. Vielä olisi hetkisen aikaa mennä kohti viimeistä etappia eli Urqhartin linnaan.

Vähän maisemaa Loch Nessille ja sitten vieressässä kuvassa on jonkun sänky. :D

Urqhartin linna oli tämän pään yksi tärkeimpiä linnoja silloin 1500-1600 luvulla. Jos nyt oikein muistan vuosiluvut. Kuitenkin oli siistiä kun ensin näimme sisällä videon mikä kertoi linnasta ja sitten pääsimme tutustumaan linnan raunioihin. Tietenkin siellä oltiin jotain kohtia entisöity ja korjailtu. Mutta kyllä niitä oli kiva katsella. Paljon oltiin nähty tämän reissun aikana ja aikakin meni niin hirveän nopeasti.

Tämä reissu päättyi tähän ja vettä alkoi sataa kun takasin hostellille alettiin matkaamaan. Eipä tuo siinä vaiheessa haittanut yhtään mitään. Kotimatkalla käytiin kaupassa ostamassa jotain syötävää ja jotain herkkuja, koska meinattiin vain lepäillä loppuilta hostellilla. Koko päivän 12tunnin reissu otti koville ja nyt oli aika levätä. Tämä viimeinen kuva oli muistaakseni, jostain läheltä Stirlingiä. Ne oli aika makeita.

Seuraava aamuna oltiin vähän väsyneitä, mutta luvassa oli kaupungilla kiertoa. Myöskin luvassa olisi, että Laura tulee meitä moikkaamaan ja mennään yhdessä Edinburghin Dungeonsseille. Kuitenkin herättiin niin, että oltiin jo 9 aikoihin aamupalalla ja mentiin starbucksiin.

Tässä on vas. kuva Scot monument.

Käveltiin ympärikeskustaa. Sää oli hieman koloahko kun yön aikana oli vain satanut vettä. Kuitenkin nähtiin paljon hienoja rakennuksia ja vanhoja sellaisia. Princess street oli pitkä ostoskatu ja sen varrella oli myös muita kauppoja ja kahviloita ja muitakin ruokakauppoja. Meillä oli hauskaa vain katsellessa ja kävellessä. Vastaan tuli myös toissapäiväiset aubar ja Grosvenor. Näyttivät ihan kivoilta edelleen. Myöskin nähtiin trameja. Meidän  oli tarkoitus niilla matkustella mutta sitten se jotenkin jäi ettei niillä sitten kuljettu ollenkaan. Hauska kun nähtiin tuo Skotlannin lipun värinen taksikin.

Sitten löysimme Royal Milelle. Siellä oli paljon erilaisia kauppoja ja mistä löytyi sitten tuliasia. Me kyllä ostettiin suurin osa niistä jo princess streetin kaupoista. Royal Milen toisessa päässä oli Edinburghin Linna, jonne mentiin sitten kun oltiin koko kierros tehty. Täällä on hienoja pieniä katuja ja pieniä portaita. Ihmisiä oli koko ajan jossain todella paljon, luulempa, että Edinbughiin käy tieni vielä joskus tulevaisuudessa.

En ihan saanut kuvaa onnistumaan mutta lehmä siinä hyppää talon lävitse. Aika pitkä lehmä.

Lähdimme kiertelemään kaupunkia city tour bussin kyydissä, näimme Edinburghin linnan, vanhaa kaupunkia, Scottish parliamentin, Surgeons' hallin ja hieman myös uutta kaupunkia. Bussissa oli myös opas, joka puhui koko matkan ajan. Meistä oli hauskaa vain kierrellä ja sitten näimme kaupunkia. Myöskin sattui sopivasti kun ajateltiin, että tänäänkin sataa muttei satanutkaan vaan aurinko alkoi mukavasti puolessa välillä bussireittiä paistamaan ja paistoi koko loppupäivän. Nähtiin kaikkia paikkoja näppäiltiin kuvia hitoksee. Tänne laittelin tietenkin vain parhaat ja ne mitkä onnistuivat. Loppupäämäärä olikin sitten Edinburghin linna, minne oli matkallakin voinut jäädä mutta ajateltiin, etttä mennään nyt koko reitti ja sitten kävellään linnalle kun sinne nyt oli aivan sama matka kuitenkin. Linna oli todella hieno ja iso, melkein tuntui, etttä jotakin jäi kyllä näkemättä.

Käytiin yhdessä Tearoomissa juomassa kahvia/teetä ja hieman syömässä. Meillä lounaan aikakin jo. Tästä lähdettiinkin kohti Dungeonia.

Laura tuli meitä moikkaamaan Edinburghiin. Käytiin Lauran ja Niinan kanssa Edinbughin Dungeonissa. Se oli niin hauska. Niina ja Laura olivat ihan peloissaan ja mun piti pitää niitten kädestä kiinni. Ensin meidät laitettiin selliin sellanen 15 hengen ryhmä. Sitten yhtäkkiä aukesi ovi ja sieltä tuli tuomari pyytämään meidät kuulemaant tuomiot meidän rikoksistamme. Noh sitten sattuikin hauskasti kun Niina valittiin tuomitun penkkiin kuulemaan tuomio. Häneltä kyseltiin asioita ja Niinan kertoessa olevansa Suomesta, tuomari vastasi " Guilty enough" kaikki vain nauroivat ja Niina tuomittiin noitana ja hänen jalkoihinsa ja sormii laitettaisiin kivet ja hänet hukutettaisiin. Ja tuomari pyyteli anteeksi, koska jos tämä hukkuisi niin hän ei olisikaan noita ja kuolisi muuten vain. Myöskin samoin tuomittiin eri asioista eri ihmisiä valikoiden sieltä joukosta.
Sitten hän kutsui vangin vartijan ja hänen oli määrä viedä meidät selliin, mutta hän halusikin antaa mahdollisuuden paeta, jos pääsisimme viemäristöstä ulos kuolematta, kun kuuluisa ihmissyöjä perhe vaani siellä. Mutta sitten yhdelle sanottiin, että hänen täytyisi mennä rappuset edeltä alas. Hän pelkäsi kuitenkin niin paljon ettei meinannut edes mennä. Hänen päästyä alas ja käännyttyä oikealle minne piti niin kuului laukaus ja kirkaisu. Muutkin mentiin alas ja siellä oli nainen kuka esitteli kidutustekniikoita yms. Siitä jatkettiin kohti seuraavaa etappia, taidettiin mennä tässä välissä veneesee, sieltä tuli ilmaa ja jotain hyötyviä katosta päälle ja oli ihan pilkkopimeää. eneestä päästyämme mentiin seuraavaa kohteeseen. Taidettiin mennä kohti huoneeseen, missä mies kertoi miten he ottivat kaikki sisäelimet käyttöönsä. Hän esitteli purkillista iilimatoja ja sanoi, että nämä laitetaan sinne kaikista pimeimpään paikkaan. Ja sitten huone pimeni ja penkkeistä alkoi nousta jotain takapuolta vasten. Nämä kaikki asiat keskeytyivät jollain lailla kun sotilaat jahtasivat vankeja. Tämä mies johdatti meidät hautuumalle ja jokainen istui hautakiven malliseen tuoliin. Sitten sieltä alkoi kuulua ääniä ja valot lähtivät. yhtäkkiä penkki romahti taaksepäin ja ilmaa pöllähti niskaan. Kirkumista vain kaikui huoneessa. Hauskaa!
Niina oli ihan peloissaan ja Laura myös, minua vain nauratti kun se oli niin jännää. Sitten mentiin seisomaan johonkin kadun näköiselle paikalle, jossa oli kaksi ikkunaa mistä lensi jotain nestettä, ihmiset olivat kipeitä kai rutto tai joku niin levittivät sitten sitä. Kuitenkin siinäkin oli valot hetken pois ja naine, joka tätä veti oli aina jonkun naaman edessä valojen tultua sanomassa jotain. Lähdimme taas eteenpäin kun vartijat saivatkin meitä taas kiinni.
Mentiin vihreän ladyn huoneeseen. Hän oli ollut naimisissa jonkun tämän perheen jäsenistä. Hän oli tapettu, koska hän ei saanut olla tämän rakastettunsa kanssa. Hän jäi kuitenkin tänne pelottemaan. Tyyppi kuka oli sitä kertomassa hävisi samalla kuin valotkin ja hyllyt hyllyköissä alkoi tippua, lyhty liikkui pyödällä ja valot välkkyivät ja välillä näkyi nainen vihreässä repäleisessa mekossa, jännää a hän oli myös välillä todella lähellä ihmisiä.
Tästä lähdettiin taas kohti seuraavaa. Mun sisarukset tietää millanen on powerparkin laite mikä menee täysin ylös ja vapaapudotuksena alas. Siellä sisällä oli sellanen laite ja meille luettiin meidän oikeudet ja sitten meidät ns. hirtettiin. Vielä vähäsen piti etsiä reittiä peilikaapissa mutta sitten päästiinkin jo pois. Niin jännää ja niin hauskaa!!
Sen jälkeen mentiin juomaa siiderit ja hengailtiin Lauran kanssa vielä hetkinen. Meidän päivä oli taas mennyt niin nopsaa.
Käytiin vielä syömässä sellaisessa paikassa kuin Burger. Nimensä mukaista ruokaa siellä tarjoiltiin ja sehän oli ihan mielettömän hyvää. parempaa kuin mäkkärit ja muut. Mutta ei kuitenkaan ollut mitään himo kallista. Suosittelen.

Iltasella lähdettiin katsastamaan Silk. Minkä ohitse mentiin, siellä oli niin täyttä ja oltiin varmaan päivästä väsyneitäkin, että oltiin siellä varmaan tunnin verran ja lähdettiin kotiin. Niina oli ostanut uudet kengät ja ne ei oikein ollut kivat niin otettiin riksa. Ai, että meitä kävi sääliksi ku poika joutu kaks akkaa kyydissä polkemaan ylämäkeen kun tahdottiin pitsaa. Oltiinpa reiluja. Päästiin kuitenkin kotiin, ja tuli ehkä vähän kalliimmaksi kuin taksi mutta matka oli ehdottomasti paljon hauskempi.

Sitten koitti kotiin lähtö päivä. Oli niin harmistus kun siellä olisi voinut olla pitempäänkin. Mutta meidän oli kyllä tarkoitus lähtä jo joskus 12-13 aikaa bussilla mutta menetettiin ehkä 10 puntaa niin jäätiinkiin sitten vielä hetkeksi aikaa nauttimaan kaupungista. Lähdettiin sitten kiertelemään kaupunkia ja tekemään viimeiset ostokset. Sääkin salli meitä ja kierreltiin ympäri kaupunkia vain. Nähtiin säkkipillinsoittajakin ja tietenkin tuo Highland cow. Reissu Edinbughiin oli unohtamaton ja odotus palkittiin hyvin. Olin onnellinen, että pääsisin sinne ja pääsin.